Futómű javításra volt szükségem!

futumo003

Ilyen a futómű javítás

A futómű javítás sosem gyerekjáték, mi magunk természetesen nem is tudjuk elvégezni. Ez természetesen nem jelenti azt, hogy a szerelőhöz mindenféle előzetes tudás nélkül érdemes ellátogatni, hiszen mi is sokat profitálhatunk abból, hogyha ismerjük az autónkat. Ha az ember nem tudja, mikor van szükség pontosan a futómű javításra, akkor talán nem tudja idejében javításra küldeni az autóját, ami sokszor kellemetlen és költséges hiba lehet a dolog végén. Nekem is volt már szükségem futómű javításra, sőt futómű cserére is egy ponton, ezért írom le, milyen élményem is volt az esetekkel.

A futómű javítás első lépése

A futómű beállítása nagyon fontos ahhoz, hogy elkerüljük a tulajdonképpeni futómű javítást. A nem megfelelően beállított futómű különösen veszélyes: a kocsi nem reagál elég gyorsan az utasításainkra, ami a mindennapi vezetési stílusunkat is meghatározza, azonban ennél sokkal fontosabb tényező, hogy balesethelyzetben egy tizedmásodpercen is múlhatnak életek. A saját reakcióidőnk sem végtelenül gyors, ha még a kocsi sem reagál megfelelő időben az utasításainkra, akkor akár egy úton átszaladó szarvas is igen veszélyes helyzetet teremthet – még veszélyesebbet, mint azt egyébként teszi. A nem megfelelően beállított futómű nem csak a baleset veszélyének esélyét növeli, hanem a többi műszer meghibásodását is meggyorsíthatja. Ha elég ideig nem állítjuk be a futóművet, akkor a csapágyok is veszélybe kerülnek, elromlanak, és a gömbcsukló is feladja a harcot egy idő után, ráadásul a gumik kopása sokkal gyorsabbá válik. Mindent összevetve, a nem megfelelő beállítás a nap végén futómű javításhoz vezet, és az alkatrészek cseréje lesz szükséges, ami különösen a kerekekre nézve nagyon költséges hiba, amit kár lenne elkövetni.

Mikor van szükség futómű javításra?

A nem megfelelően működő futóműnek több jele is van, amelyekre érdemes jobban odafigyelni. A furcsa, eddig nem tapasztalt hangok az autó vezetése során mindig ijesztők lehetnek, de ez is az egyik jele a futómű meghibásodásának. A kopogó hang az autó belsejében legalábbis erre utal. A másik nagyon gyakori jele a futómű javítás idejének, hogyha a kormány elkezd a bal irányba húzni. Ez klasszikus tünete annak, hogy hamarosan kereshetjük fel a szervizet (https://cool-mobil.hu/futomu-javitas/) egy komoly problémával, amit jobb még idejében megtenni. És hogy miért is jönnek létre ezek a hibák? Az ember sokszor magát okolja a kocsival felmerülő problémákért. Mi van, ha nem megfelelően használta az autót vagy nem ellenőrzött valamit még idejében? Nos, a legtöbbször nem erről van szó, hanem az idő és a használat gyakoriságáról. Az alkatrészek folyamatos használatnak vannak kitéve, dacolnak a hővel, a faggyal, a sárral. Természetes, hogy a normális munkájukat végezve is folyamatosan kopnak, használódnak, míg a végén feladják a harcot. Mi lehet mégis a mi hibánk? Az óvatlan vezetés valóban könnyedén kárt tehet az alkatrészben. A járdaszegélyekkel különösen vigyázzunk, mert ha menet közben beléjük hajtunk, az könnyen a futómű elállítódásához vagy akár a későbbiekben a hibás működéséhez is vezethet. Jobban tesszük, hogyha az úton gyorsabb menetsebesség mellett a kátyúkat is kikerüljük, ahol csak lehetséges ez, mert az is könnyedén nagyobb kárt okozhat az autóban. Bizonyára mi magunk is érezzük, hogy mekkorákat tud ugrani a kocsi ilyen feltételek mellett, és ilyenkor mindig behúzott nyakkal vesszük tudomásul: ez nem volt túl kellemes. De nem csak nekünk kellemetlen az élmény, az autóban is nem egy alkatrész meghibásodását okozhatja.

A tényleges futómű javítás

A tényleges futómű javítás idejét és költségét természetesen a meghibásodás mértéke határozza meg. Fontos az, hogyha a meghibásodás jeleit érzékeljük akár kisebb formában is, látogassuk meg minél előbb a szervizt, hiszen ilyenkor lehet, hogy még csupán egy egyszerű beállításról van szó szerelési munkálat helyett, ezzel pedig sok pénzt spórolhatunk meg magunknak. Ha csak beállításról van szó, akkor elegendő az első és a hátsó futómű ellenőrzése, majd a beállítások elvégzése, míg a javítás már egy nehezebb feladat, ami több napig is eltarthat, így pedig kocsit hátrahagyva, máshogy kell majd megoldanunk a napi közlekedést és a hazajutást is. A beállítási problémák ennél sokszor egyszerűbbek, általában mindössze egy hosszabb kávézásnyi időt vesznek igénybe, de legkésőbb fél órán belül újra vezethetünk, ekkor már egy tökéletes állapotú kocsit. Ennél pedig nincs is jobb érzés. A futómű javítás tehát komoly dolog, aminek az elkerülése a lehető legjobb, amit csak tehetünk, azonban ha árulkodó jeleket veszünk észre, akkor mielőbbi igénybe vétele létfontosságú annak érdekében, hogy saját magunkat ne verjük a szükségesnél nagyobb anyagi veszteségbe. Figyeljünk tehát oda az autó jelzéseire, és ne ignoráljunk egyetlen csikorgó hangot sem, vagy korábban nem tapasztalt beállítást, mert nagyobb baj is lehet a dologból, mint hinnénk. Soha ne feledjük, hogy olyan járműben ülünk, amivel nap, mint nap hatalmas sebességgel száguldunk az utakon.

Navigation